Robin Frings kennen we natuurlijk al van TikTok en televisie. Samen met zijn vertrouwde tolk heeft hij nu ook een boek geschreven. De sfeer en humor uit de bekende filmpjes heeft hij weten te vertalen naar het papier. Maar dat is niet alles, het is ook een boek geworden dat inzicht geeft in de struggles waar je tegen aanloopt wanneer je doof bent. Een boek om begrip te creëren, voor dove mensen, maar eigenlijk ook voor ieder ander die misschien tegen beperkingen aanloopt.

Na het lezen van het boek rees eerst de vraag: ‘In welke kast zou dit boek een plek moeten krijgen?’. Enerzijds is het een verhaal, biografisch geschreven, maar nog meer is het een boek dat inzicht brengt, uitleg geeft en begrip probeert te kweken bij de lezer. Onze conclusie zou zijn dat dit boek goed tot zijn recht zou komen tussen de informatieve boeken en ook al gebruikt kan worden bij de oudste kinderen van de basisschool.

Het boek start eigenlijk wanneer Robin de stap maakt naar de middelbare school. Een spannende tijd voor iedere leerling, maar helemaal voor iemand die doof is. Mag de tolk mee in de klas? Hoe gaat het straks met de vreemde talen? Hoe ga ik nieuwe vrienden maken, terwijl communicatie een stuk lastiger is? Zorgen waar Robin in de zomervakantie al flink buikpijn van had.

We groeien mee met de eerste weken van Robin op het voortgezet onderwijs, op een school waar niet iedere docent (en zeker niet de directeur) stond te springen een dove jongen op school te hebben. Een tolk in de klas voelt voor veel docenten toch als een pottenkijker. Toch vindt Robin, met behulp van zijn moeder en tolken, zijn weg op de middelbare school.

Ook het aangaan van nieuwe vriendschappen is niet gemakkelijk. Gelukkig kent hij Bart en Demi al vanuit de basisschool, daarnaast staan er ook nieuwe vriendschappen op de rol. Wanneer Robin erachter komt dat door zijn doofheid ook empathie lastig is, komt hij echt even in de put te zitten. Hij is er letterlijk ziek van en wil niemand zien of spreken. Tot dat daar Ellen is, die oprecht geïnteresseerd is, vragen stelt en hem weer op zijn gemak stelt. Hij vertelt haar zijn gehele verleden. Hoe is hij doof geworden? Hoe ging het op de basisschool? Hoe heeft zijn moeder moeten vechten voor hulp en begrip.

Boeken van influencers. Ze zijn geregeld niet door henzelf geschreven en inhoudelijk vooral gericht op snelle likes. Wie denkt dat het boek van Robin Frings ook zo is, zal bedrogen uitkomen. ‘Ben je doof, ofzo!?’ is een mooi en integer boek, waarin de humor die Frings in zijn video’s laat zien, zeker terugkomt. Toch geeft dit boek ook inzicht in hoe een beperking invloed heeft op het dagelijks leven van kinderen en wat je zelf, als samenleving, zou kunnen doen om hierin een rol te pakken. Het verheldert en leert je op welke manier je om kan gaan met beperkingen zoals doofheid.

Het boek heeft veel inzichten gegeven, maar toch blijft er ook verwarring hangen. Het gesprek tussen Robin en Ellen, hoe heeft dat nou plaatsgevonden? Robin durft haar niet aan te kijken, maar kan toch het gesprek voeren. Hoe gaat dit dan? Is dit door de toonhoogte van de stem van Ellen? Door zijn CI? Door de rust die er is, omdat ze met z’n tweeën zijn? Je probeert als lezer jezelf te verplaatsen in Robin Frings, maar ondanks de duidelijke uitleg, is dat soms lastig.

‘Ben je doof, ofzo!?’ is geschreven voor kinderen vanaf 12 jaar, maar is ook voor de bovenbouw van de basisschool goed te gebruiken bij bijvoorbeeld het maken van een werkstuk of spreekbeurt over doofheid. Ook om begrip te creëren in het klaslokaal voor mensen die een beperking hebben, is dit boek prima in te zetten.

Kortom, ‘Ben je doof, ofzo!?’ is een fijn boek, leest prettig weg en wisselt zinvolle informatie af met humor en inzicht in het leven van Frings.

Leeftijd: vanaf 12 jaar
C-boek
Prijs: €17,99
Uitgever: Van Goor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *